28 Lis 2019

Wycieczka klasy IV a do Muzeum Kresów w Radrużu

Dnia 29 października razem z moją klasą  IV  a oraz z nauczycielkami: języka polskiego panią Teresą Wojtyszyn i historii panią Małgorzatą Stelmach wybraliśmy się na wycieczkę do Muzeum Kresów w Radrużu. Po przyjeździe na miejsce spotkaliśmy się z przewodnikiem  panem Ryszardem Urbanem.

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od wnętrza cerkwi. Dowiedzieliśmy się, że powstała ona na przełomie XV i XVI wieku oraz że do jej budowy nie użyto ani jednego gwoździa. Poznaliśmy 3-częściowy podział cerkwi na: nawę, babiniec i prezbiterium. Następnie podziwialiśmy piękne ikony na ścianach i słuchaliśmy wspaniałych opowieści o tej świątyni. Kolejno pan przewodnik oprowadził nas dookoła budowli, pokazując groby i pomniki z kamienia bruśnieńskiego oraz opowiedział historię o napadzie Tatarów na wieś Radruż w XVII wieku.

Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie XVI wiecznej dzwonnicy stojącej na cerkiewnym placu. Usłyszeliśmy, że wiszący w niej dzwon służył do alarmowania miejscowej ludności w razie niebezpieczeństwa. Później mieliśmy chwilę na podziwianie okolicznych widoków.

Po zejściu na dół  udaliśmy się  do budynku muzealnego stojącego nieopodal cerkwi. Tam odpoczęliśmy, obejrzeliśmy wystawy i zakupiliśmy pamiątki.
Uważam, że nasza wycieczka była świetną lekcją historii dla mnie i mojej klasy.
Warto poznawać dawne dzieje swojej okolicy!